Kundtjänst

Alla våra produkter tillverkas enligt exakta mått som anges individuellt av kunden och omfattas således inte av Distans-och hemförsäljningslagen (2005:59). Våra offerter gäller i 30 dagar från dagens datum med undantag för tidsbegränsade kampanjer. Som beställare är du skyldig att kontrollera att uppgifterna i beställningsformuläret överensstämmer med den aktuella beställningen. OBS! Produkter som redan beställts, godkänts via e-post och tillverkats går inte längre att avbeställa. 

För att se till att allt stämmer bra ska du kontrollera följande: 

  • modell och antal – kolla om produkten räknas som fast, dreh (sidohängd), kipp (underkansthängd) eller dreh-kipp (sidohängd med vädringsfunktion)
  • produktens mått – mått som visas i offertunderlaget är karmyttermått
  • produktens egenskaper som färg, antal glas i glaskassetten eller speciella glas, tröskeltyp,  dekorativa element som spröjs eller mittposter, spaltventiler
  • placering av gångjärnshängning – glöm inte att på våra offertunderlag visas produkter alltid inifrån sedda 
  • placering av handtag och cylinderlås– de kan placeras in- och/eller utvändigt

Hör gärna av dig till oss om du har några frågor angående din beställning.

Alla priser vi skickar ut till våra kunder och lägger upp på vår webbsida inkluderar moms. Eventuell fraktkostnad framgår av offerten. När du lagt beställning kan vi göra en kreditupplysning.

Betalning ska ske enligt följande om inte annat överenskommits:

  • 50% av priset på fönster, dörrar, persienner, rullgardiner, montering, frakt, tillbehör när du lägger beställning
  • Resten betalas inom 10 dagar efter leverans
  • Betalning till bankgiro: 111-1301. Ange alltid fakturanummer och namn som referens.
  • Vi kan erbjuda eller hjälpa till att ordna avbetalningsköp via Wasa Kredit som vi samarbetar med. Hör gärna av dig om du behöver mer information.OBS! Vi kör igång med tillverkningsprocessen när den första delbetalningen erlagts.

Din beställning ska innehålla mottagarens telefonnummer. För säkerhets skull får du gärna dubbelkolla beställningsbekräftelsen som även inkluderar information om fraktkostnad. Med hemleverans avses leverans till tomtgräns.
Informera oss gärna om det finns en farbar väg till din fastighet. Om så inte är fallet får du ange en annan adress eller välja att hämta beställningen på lager.
Tänk på att produkter med bredd och/eller höjd över 2200mm kräver truck, traktor eller kranbil vid avlastning.
Vi mejlar försändelsenumret till dig så fort transporten är bokad. Leveransavisering sker några dagar tidigare eller på leveransdagen.

Alla våra produkter tillverkas enligt exakta mått som anges individuellt av kunden och omfattas således inte av Distans-och hemförsäljningslagen (2005:59). Våra offerter gäller i 30 dagar från dagens datum med undantag för tidsbegränsade kampanjer. Som beställare är du skyldig att kontrollera att uppgifterna i beställningsformuläret överensstämmer med den aktuella beställningen. OBS! Produkter som redan beställts, godkänts via e-post och tillverkats går inte längre att avbeställa.

För att se till att allt stämmer bra ska du kontrollera följande:

  • modell och antal – kolla om produkten räknas som fast, dreh (sidohängd), kipp (underkansthängd) eller dreh-kipp (sidohängd med vädringsfunktion)
  • produktens mått – mått som visas i offertunderlaget är karmyttermått
  • produktens egenskaper som färg, antal glas i glaskassetten eller speciella glas, tröskeltyp,  dekorativa element som spröjs eller mittposter, spaltventiler
  • placering av gångjärnshängning – glöm inte att på våra offertunderlag visas produkter alltid inifrån sedda
    placering av handtag och cylinderlås– de kan placeras in- och/eller utvändigt
  • Hör gärna av dig till oss om du har några frågor angående din beställning.

Tänk på att vi måste kunna nå dig på leveransdagen. Annars kan vi föreslå följande alternativ:

  1. Leverans sker utan kvittens. Informera oss ifall vi kan leverera beställningen när ingen är hemma.
  2. Avhämtning på närmaste lager.
  3. Beställningen körs ut under visst kortare tidsintervall. Detta medför dock extra kostnader. Vi bekräftar tid först när leveransen är klar för transport.

Vi står inte för förseningskostnader som orsakats av transportören. Tänk på att du vid behov är skyldig att tillhandahålla extra utrustning såsom kranbil, truck, hjullastare eller traktor. Det är du själv som får stå för därtill hörande kostnader.
Vid fel uppgifter, t.ex. telefonnummer eller adress kan det uppkomma extra kostnader som debiteras vid en senare tidpunkt. Vi förbehåller oss rätten att debitera varorna på avtalad leveransvecka om kunden väljer att skjuta upp leveransen. Det kan då förekomma extra kostnader för lagerhållning.
Vi erbjuder leveranser var i Sverige du än befinner dig. Här finns det dock några undantag, nämligen avlägsna platser dit de flesta transportörer inte har möjlighet att leverera. Här avses bland annat öar utan någon fast broförbindelse, dock inte Gotland. Har vi inte möjlighet att nå din adress, levererar vi beställningen till närmaste lager eller en annan adress som avtalats tidigare.

Du kan hämta din beställning på egen hand på vårt lager i Göteborg på Hildedalsgatan 178, detta är helt gratis. Tänk dock på att ta med någon som kan hjälpa till att bära varorna och boka tid på förhand. Du får besked via e-post när beställningen är klar för hämtning. OBS! Fönstren ställs intill varandra, de placeras alltså inte på pallar, såvida annat ej överenskommits.

  • TRÄ, TRÄ/ALU: standardleverans inom 6 – 10 veckor.
  • ALUMINIUM: standardleverans inom 8 – 12 veckor.
  • PVC: standardleverans inom 2 – 4 veckor efter beställning, såvida annat ej överenskommits.
  • Runda/halvrunda fönster, krysspröjs och fönster med ej-standard färg: standardleverans inom 6-10 veckor.
  • Takfönster: standardleverans inom 2 – 5 veckor.

Vid försening meddelar vi dig snarast möjligt. Har du informerats om en försening på förhand, betalar vi inte ut någon ersättning för det. När beställningen lämnats över till transportören, har vi inte längre möjlighet att ändra leveranstiden.
Det är bäst att boka personal, maskiner o.d. först efter att du mottagit och granskat beställningen. Vid står nämligen inte för eventuella omkostnader vid leveransförseningar, dvs. personal, maskiner eller annan montageutrustning som har bokats in.

Det är viktigt att tillsammans med chaufför/lagerpersonal kontrollera beställningen enligt nedan:

  • ta reda på om det finns några förpacknings- eller transportskador
  • dubbelkolla om du har fått allt du har beställt. Annars får du anteckna alla felaktigheter på fraktsedeln
  • anmäl eventuella transportskador inom 5 dagar från den dag du mottog leveransen.

Är du klar med mottagningskontrollen får du snarast möjligt ställa produkterna under tak, packa upp och inspektera dem. Eventuella fel som inte var synliga vid leveransmottagning ska anmälas innan montage, inom 5 dagar efter leveransmottagning.
OBS! Vi godtar inte reklamationer av skadade eller fellevererade som monterats utan vårt skriftliga medgivande!

Kom ihåg att ta av skyddstejpen för att kontrollera karmen – sprickor i karm är nämligen synliga fel. Skyddstejpen ska avlägsnas från godset inom 2 månader. Annars finns det en risk för att den färgar av sig eller fastnar. Har produkten stått i solljus kan tejpen fastna och inte gå att ta bort längre.

Granska eventuella urfräsningar avsedda för ventilation samt fönsterbleck. Kontrollera att det inte fattas något.
Personal, maskiner o.d. ske helst bokas efter att du mottagit och granskat beställningen. Vi betalar nämligen inte ut ersättning för dessa kostnader vid en leveransförsening eller reklamation.

Detaljerad information om våra metoder för insamling och användning av dina personliga uppgifter återfinns i vår integritetspolicy. Där får du även läsa om dina rättigheter och regler kring dessa. Din personliga integritet och dataskydd står alltid högst upp på vår prioriteringslista.

Vi kan erbjuda eller hjälpa till att ordna avbetalningsköp via Wasa Kredit som vi samarbetar med. Hör gärna av dig om du behöver mer information.

OBS! Ångerrätten avser inte produkter såsom fönster eller dörrar som måttanpassade.
I Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler finns en del olika inskränkningar på ångerrätten. Tänk på att det framgår av 5 § att ångerrätten inte omfattar avtal som avser: „en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Häri avses bland annat produkter som är specialtillverkade efter kundens önskemål.

Tänk på att kontrollera produkterna noggrant innan du undertecknar följesedeln då transporter sköts av speditionsfirmor. Undertecknad fraktsedel innebär det att du som köpare har godkänt varorna.
För att göra en reklamation får du kontakta oss snarast möjligt efter att du upptäckt ett produktfel. Skicka ett mejl till info@entrasverige.se. Kom ihåg att beskriva själva felet och skicka gärna med tydliga bilder på hur det ser ut.

Karm, glas, beslag och funktion omfattas av 10 års garanti. Vid fel installation och underhåll slutar garantin gälla. Vi lämnar 2 års garanti på montaget, som utförts av våra montörer. OBS! Ha med en bärande regel ovanför stället där produkterna monteras. Våra fönster och dörrar är nämligen icke-bärande.

När det gäller glassprickor, är det enbart sprickor som uppstått i samband med produktionsfel (inom 1 år) som omfattas av garantin. Vid bedömning av garantiärenden tillämpas den svenska planglasföreningens riktlinjer. Självsprickor som följd av mekanisk skada t.ex. slag eller tryck, omfattas inte av garantin.
Har du några frågor, är du välkommen att mejla till info@entrasverige.se. Skicka med beställningsnummer, eventuella bilder och en utförlig beskrivning av vad saken gäller.

Du som anser att det är svårt att byta fönster eller dörrar på egen hand får gärna läsa denna artikel. Där får du veta att korrekta mått är nyckeln till problemfritt fönsterbyte. Fortsätt läsa för att få veta hur du slipper anlita dyra hantverkare.
Så här gör du för att mäta fönster
Modulmått och karmyttermått är det två olika metoderna för fönstermätning.

När det gäller nya hus eller nya hål i väggen där fönster eller altandörr ska sitta är det modulmått som lämpar sig bäst. Vid byte av ett befintligt fönster rekommenderar vi karmyttermått.
Här nedanför finns mer information om dessa två metoder och hur de skiljer sig från varandra:

  1. Karmyttermått
    – Måttet på själva fönstret
    – Se till att det finns utrymme, ca. 20–25 mm modulmåttet och karmyttermåttet för att få plats med isolering Så här gör du för att mäta kammaryttermåttet:
    – Börja med att göra det enklare att räkna ut karmmåttet – avlägsna allt foder om fönstret finns kvar i öppningen
    – Mät bredden och höjden, använd detta format: bredd x höjd
    För att beräkna kammaryttermåttet ska du minska fönstrets modulmått med ca. 20–25 mm.
  2. Modulmått
    – Måttet på hålet i väggen där fönstret och tillhörande isolering ska sitta
    – Mät hålet i väggen för att få fram fönstrets standardmått (modulmåttet)
    – Anges alltid i hela centimeter eller decimeter
    – Mät hålets bredd och höjd från kant till kant
    -Format: bredd x höjd, gäller för hela Sverige

Förkortningen EGS avser härdat glas, P1 – laminerat glas.
Som köpare är du skyldig att beställa rätt glastyp. Det är nämligen du som känner till på vilken höjd fönstren ska monteras.
Tänk även på att fönster med glas som är närmare gångyta än 60cm (invändigt golv, utvändigt gräs eller beläggning) ska, enligt gällande byggföreskrifter, förses med personsäkerhetsglas. Glaset ska alltså inte kunna slås sönder i farliga glasskärvor vid en olycka. Vi använder härdat glas eller laminerat glas som uppfyller kravet om personsäkerhetsskydd. Varje glasskiva som beställs i härdad version markeras med en logotyp samt normnummer för termiskt härdat säkerhetsglas SS-EN 12150.

Reserverat för skrivfel.

Information om cookies Vår webbplats använder cookies. Kollar här webbplatsen godkänner du använder cookies enligt de aktuella inställningarna för din webbläsare. View more
Jag håller med om